I første steg handlet det om å bli funnet. I det andre om å bli kontaktet. I det tredje om hvordan du tar vare på kunden. Dette bør du tenke på:
Rask tilbakemelding
Er du en mindre bedrift, har du ikke råd til å vente to dager – kunden går videre til konkurrentene dine. For en større bedrift er det noe annet, for da forventer kunden uansett svar innen rimelig tid, som oftest innen et døgn.
Prisbevissthet og kommunikasjon
Kunden trenger å vite hvorfor du tar en lavere eller høyere pris enn konkurrentene dine. Det ene eller det andre vil få kunden til å stoppe opp og spørre seg:
«Lurer på om kvaliteten er dårligere siden prisen er lavere enn hos andre», eller – hvis du er i den dyrere enden – bør du vise eller fortelle kunden hva de får ekstra hos deg. Fremhev sertifiseringer, hvor lang erfaring dere har, kundecase, garantier, maskinpark, trygghet eller hva det nå enn er som gjør at dere skiller dere ut.
Eksempel: Et dreneringsfirma som tar en høyere pris, bør vise hvorfor de gjør det. Kanskje fordi de kan jobbe raskere og tryggere takket være nye og moderne maskiner. På samme måte vil kunden ikke betale en altfor lav pris – det skaper snarere en uro for å bli lurt eller få dårlig utført arbeid. Men egentlig handler det bare om at du er en enmannsbedrift, og derfor går arbeidet langsommere, noe som resulterer i en lavere pris – ikke fordi sluttresultatet blir dårligere.