Sammenlign deg med konkurrentene.

Konkurranse er en naturlig og viktig del av næringslivet. For bedrifter er det en drivkraft til utvikling og til å tiltrekke nye og eksisterende kunder, men også til å levere høyere kvalitet og service.

Men for å vite hvordan man skal utvikle seg og fortsette å vokse, er det viktig å forstå hvordan man står seg i forhold til konkurrentene. Det handler ikke om å kopiere noen andre, men om å lære, justere og ligge et steg foran.

Med vår kostnadsfrie konkurrentanalyse kan du enkelt se hvordan nettstedet ditt står seg i Googles organiske resultater på ulike søkeord sammenlignet med konkurrentene dine.
arrow

Google - Vår tids beste venn for informasjonssøk!

Og for mange bedriftseiere er synligheten i søkeresultatet avgjørende for å få nye kunder.

Hvis du for eksempel skal bestille et rengjøringsfirma, kjøpe nye løpesko eller trenger å bytte dekk på bilen, er sjansen stor for at du begynner på Google – akkurat som mange andre. Basert på behovene over kan søkeordene se slik ut: «flyttstäd Karlstad», «löparskor för långdistans» eller «byta däck på bilen Göteborg».

Hver dag, over hele verden, gjøres det flere milliarder søk, og mange av dem handler nettopp om å finne riktige produkter eller tjenester, i bestemte områder og byer.

Avhengig av hva du søker etter, viser Google de resultatene som best matcher søkeordet ditt. Og bedriftene som synes der, er ingen tilfeldighet. Det vi gjør, er å øke synligheten på Google – er du klar for neste steg?

Synlighet der det gjør en forskjell!

Vår konkurrentanalyse har som mål å måle synligheten i Googles organiske liste, og derfor utelates synlighet via Google Ads (betalte annonser). I den organiske listen rangeres nettsider ut fra hva Google anser som relevant i forhold til søkefrasen.

For å havne høyt oppe i den organiske listen, også kalt «søkeresultatet», kreves det et solid og langsiktig arbeid. Selv om det tar lengre tid å nå gode posisjoner, er det verdt ventetiden – for det er utsikten fra toppen som gir best resultat!

Forskjellen mellom Googles organiske liste og Google Ads er at sistnevnte gir synlighet i et begrenset tidsrom og for en viss pengesum. Når tiden har løpt ut eller pengene er brukt opp, forsvinner annonsen. Google Ads er som regel mest effektivt for velkjente merkevarer. Store netthandelsaktører er vanlige å se her, men også disse jobber kontinuerlig for å synes i den organiske listen.

For mindre bedrifter er det mer effektivt å være synlig i søkeresultatet. Det er her de fleste leter når det handler om å finne riktige produkter eller tjenester – spesielt når de ikke vet hvilket selskap som kan tilby det beste for dem.

Alle bedrifter har potensial til å forbedre sin synlighet i den organiske listen, så lenge man velger riktig utstyr for å klatre opp mot toppen.

konkurrentanalyse 3
bob secondary black color

Har du ikke møtt Bob ennå? Da er det på høy tid!

Med hjelp av Bob får du raskt en oversikt over hvordan nettstedet ditt presterer. Du ser hvilke søkeord du er synlig på, hvor ofte du dukker opp i søkeresultatene og hvilke ord som faktisk gir mest verdi tilbake. Helt kostnadsfritt.

Men det stopper ikke der. Du får også tilgang til innsikt om antall besøkende, hvor lenge de blir, hvor engasjerte de er og hvor ofte de kontakter deg.

Enkelt, smart og innsiktsfullt – for deg som forstår viktigheten av synlighet!